top of page
  • תמונת הסופר/תRami Shkalim

הגותו הקבלית של רבי יעקב אבוחצירא זצוק"ל זיע"א

מידי שנה בשנה, בתאריך העברי כ' בטבת, מתקיימת הילולת גדול מקובלי מרוקו רבי יעקב אבוחצירא זצוק"ל.

רבי יעקב נולד בשנת 1805 במרוקו, בתאפיללת השוכנת בעמק הזיז למרגלות האטלס הדרומי. אילן היוחסין המשפחתי מתחיל ברבי שמואל אביחצירא, מחבר גדול ופוסק שחי בין השנים תנ"ח-תק"ט (1749-1698) בסוריה וחולל נסים ונפלאות למכביר. שמו האמיתי היה ר' שמואל אלבז, אך בשל הנס הגדול שחולל לעיני רבים בהפליגו בים על גבי מחצלת הוסב שמו לאבוחצירא, שפירושו "בעל המחצלת". הסיפורים על לידתו של רבי יעקב מלווים בגלויי רזין. רבני ומקובלי הדורות האחרונים מספרים על בקיאותו וחריפותו בתורה, על נטייתו מגיל צעיר לפרישות ולהתבודדות, על האווירה המסתורית שאפפה אותו בלימוד תורת הנסתר במחיצתו של אליהו הנביא, ועל מעשי הנס הגדולים שחולל בנסיבות שונות. עוד מספרים רבות על אהבתו הגדולה לארץ ישראל, על ניסיונותיו החוזרים ונשנים לעלות ולהתיישב בה בעוד בני קהילתו מערימים קשיים בדרכו בבקשם למנוע מרבם הנערץ לעזוב אותם. מספר פעמים ניסה רבי יעקב לעלות לארץ אך לבסוף נבצר ממנו לצאת ממרוקו. בפעם השלישית הצליח להגיע עד למצרים, ובשהותו בכפר דמנהור אצל משה סרוסי הכריע אותו מחלה שתקפה אותו, ובכ' בטבת שנת תר"מ – 1880 נפטר ונקבר בכפר דמנהור על פי בקשתו המפורשת לפני פטירתו.

רבי יעקב כתב 14 ספרים, אומנם ברשימותיו הוא מונה רק עשרה ספרים שכתב, אך עיון ומחקר מגלה כי למעשה כתב 14 ספרים, על פי הסדר הבא:

א) "לבונה זכה".

ב) "פתוחי חותם".

ג) "גנזי מלך".

ד) "אלף בינה".

ה) "בגדי שרד".

ו) "שערי ארוכה".

ז) "שאלות ותשובות – יורו משפטיך ליעקב".

ח) "ספר הדרושים – דורש טוב".

ט) "שיטה על הגמרא".

י) "מחשוף הלבן".

יא) "מעגלי צדק".

יב) "שבת קודש".

יג) שערי תשובה".

יד) "יגל יעקב".

ספריו עוסקים בכל תחומי התורה, מוסר, אגדה, פירושים לפרשת השבוע על דרך הפשט, רמז וסוד, וביאורים על קבלת האר"י הקדוש.

תקצר היריעה והידיעה מלכתוב ולהעריך את גודלו הרוחני ואת עוצם פעולתו והגותו של רבי יעקב אבוחצירא. אך ניתן לכתוב, כי בעוד שהמקובלים שקדמו לו למדו ולימדו את קבלת האר"י, ופרשו אותה על פי שיטת בכיר תלמידיו של האר"י הקדוש – רבי חיים ויטאל, פיתח רבי יעקב אבוחצירא שיטה חדשה לביאור סוגיות בקבלת האר"י . כידוע ליודע ח"ן (חכמה נסתרה), קבלת האר"י מתחלקת לשלושה חלקים ראשיים הנקראים: תורת הצמצום, תורת השבירה, תורת התיקון. כל חלק מחלקים אלו מורכב מאין סוף פרטים וההבנה לא פשוטה. רבי יעקב אבוחצירא ביאר סוגיות שונות הקשורות לקבלת האר"י ולמעשה פיתח ענף חדש להבנת הסוגיות הקבליות.

ואומנם, רבי יעקב מגלה בכתביו יראת כבוד מרובה כלפי כל הטבוע בחותמם של ספרות חז"ל ושל מקורות הגאונים והפוסקים, ועל פי דבריו: "ואין הדבר תלוי בשכל אנושי, בעיון וסברא, רק בקבלה מפה אל פה... דהיינו אמונת הקבלה שקבלתי ולא אוסיף עליה מדעתי. שאם אוסיף נפקא מינא חורבא (יצא מזה חורבן", ספר "שערי ארוכה" טז ע"ב-יז ע"א))". אבל עם כל זאת, לא כבש רבי יעקב את חרות מחשבתו הגאונית האדירה, ויש עניינים שבהם הוא נוטה להביע את דעתו, גם כאשר היא נוגדת את רוח המקורות הקבליים שמהם הוא ינק. אלא שהוא נוהג כך מתוך זהירות מרובה ומתוך גישה של יראת כבוד וענווה כיאה למי שנושא באחריות לעיצוב דיוקן קהילתו וקהילות רבות ששיחרו לעצתו, ברכתו ותורתו.

עיון בהגותו של רבי יעקב מגלה כי גם פירושיו על התורה על דרך הפשט, כוללים ביאורים קבליים רבים. בכתביו יש התייחסות לנושאים שונים, וביניהם: בעיית הגמול, הגלות, הגאולה, מעלתם של ישראל, מהות האדם, הנפש, התשובה, הפרישות, המידות התוכחה החברתית, תלמוד תורה, המצוות, יראה ואהבה, דביקות ועוד. על פי הקבלה, ביום ההילולא, הוא יום הפטירה, יורדים הנשמה והרוח מן העולמות העליונים הנקראים עולם הבריאה ועולם היצירה, ומתחברים עם הנפש הנמצאת כאן בעולם זה – עולם העשיה, דבר הנחשב כמעט לתחיית המתים, רק הגוף חסר, אבל הנפטר נמצא איתנו ביום זה. יהי רצון שנזכה לברכת הצדיק ושזכותו העצומה תגן עלינו.


ד"ר רמי שקלים, מומחה לקבלה ולנומרולוגיה, המרצה הפופולארי והמבוקש ביותר בארץ בתחומו, מחברם של 12 ספרים בנושאי קבלה ומחשבת ישראל, ועוד מאמרים רבים על הגות חז"ל, מגיש תוכניות ברדיו דרום בימי רביעי בין השעות 22.00-24.00 ועונה לשאלות מאזינים/ות בתחום של קבלה ונומרולוגיה. להזמנות ספרים והרצ


או ניתן להתקשר לפלאפון: 0505-249215

מייל: shkalim.rami@Gmail.com


28 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פסח על פי הקבלה

חג הפסח הוא החג הראשון מבין שלושת הרגלים, והוא זמן גאולת עם ישראל משעבוד מצרים. יציאת מצרים הייתה מאורע כביר מאוד בתולדות עם ישראל, בו יצא העם מעבדות לחרות, מיגון לשמחה, מאפלה לאורה וחיזק לאורך כול הד

תיקון ליל שבועות

"חכמי הסוד תקנו סדר לימוד לכל ליל שבועות, שבו משולבים תורה שבכתב עם תורה שבעל פה ודברים מן הזהר, וגם סדר תרי"ג מצוות בקצרה. ותיקון זה הוא על פי מאמר הזהר המפליג מאד בשבח הנעור בלילה זה ומצפה לשעת קבלת

כיצד עבר ראש השנה מחודש ניסן לחודש תשרי

על פי התורה, חודש ניסן הוא החודש הראשון בשנה, ונקרא 'ראש חדשים': "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות יב,ב). לעומתו עומד חודש תשרי הנקרא 'ראש השנה'. ב

bottom of page