top of page
  • תמונת הסופר/תRami Shkalim

הסיפור התמוה של לידת משה, אחיו החורגים והקשר לכור האטומי האירני - מאמר א

על פי המקובל, משה רבנו נולד לעמרם ויוכבד, וטרם לידתו נולדו לו אח ואחות בוגרים ממנו - אהרון ומרים. הייתכן שמשה הוא בעצם הבן הבכור? האם היו לו עוד אחים מלבד אהרון ומרים? איך קראה לו אימו טרם מסירתו לאימוץ לבת פרעה? ואיך כל זה קשור לכור האטומי האירני? הבא ונקרא בעיון את הכתוב בתורה וניווכח שהדברים תמוהים. רק בעקבות דברי חז"ל המאירים את עינינו, ניתן להבין אל נכון את סיפור לידתו האמיתי של משה, וניתן לקבל תשובות לשאלות שנשאלו כאן. הבא ונצא למסע מחקר בעקבות שאלות אלו.

טרם לידתו של משה, מספרת התורה, בספר שמות, פרק א, על גזרת פרעה להשליך כל בן ליאור. ציווי זה חל גם ובעיקר על המיילדות העבריות אשר שם האחת שפרה ושם השניה פועה. הן נדרשו לשתף פעולה, ולהרוג ע"י טביעה ביאור כל בן שנולד לאם עבריה. על פי דברי חז"ל, שפרה היא יוכבד ופועה היא מרים. למרבה ההפתעה, בהמשך, בפרק ב מסופר על איש מבית לוי (שמו לא מופיע) שמתחתן עם בת לוי (שמה לא מופיע), זו מתעברת ויולדת בן (שמו לא מופיע). לפי זה, הבן שנולד הוא בן בכור. לאחר תקופה של שלושה חודשים שמה אותו אימו בתיבה, ומניחה את התיבה בנהר בין קני הסוף. למרבה ההפתעה השניה, היא שולחת את אחותו הבוגרת של תינוק זה "לראות יעשה לו" – כלומר, לראות מה יעלה בגורלו. מאין צצה והופיעה אחות בוגרת זו? ועוד, איך קוראים לאימו ולאביו ולאחותו של תינוק זה? ועוד, איך קראה לו אימו במשך שלושת החודשים שגידלה אותו? האם היו לתינוק זה עוד אחים? כל זה לא כתוב עד כאן בתורה.

כאמור, רק דברי חז"ל שאת מימיהם אנו שותים, ומתורתם אנו חיים, מטילים אור על פרשיה מיוחדת זו.

הבא ונקרא את דברי ראש וראשון למפרשי התורה, התנא האלוקי הקדוש רבי יונתן בן עוזיאל (הוא "עמוקה" שמקום ציונו בגליל). רבי יונתן בן עוזיאל חי בתקופת בית המקדש השני ועיקר פעילותו הייתה כ70-90 שנים לפני חורבן בית המקדש. הגמרא במסכת חגיגה, פרק ב מספרת לנו כי רבי יונתן בן עוזיאל היה הבכיר מבין שמונים תלמידי הילל הזקן, ובנוסף למד תורה גם אצל נביאים אחרונים. וכך כותב על פרשה זו רבי יונתן בן עוזיאל, (שמות, פרק ב, פסוק א) :

"ואזל עמרם גברא דמשבט לוי ואותיב בכילתא וגינונא דהלולא ית יוכבד אנתתיה דתריך מן קדם גזירתא דפרעה והות ברת מאה ותלתין שנין כד אהדרה לוותיה ואתעביד לה ניסא והדרת לעלימותא כמא דהות כד היא זעירתא מקרייא ברת לוי".

תרגום הכתוב -

וילך האיש עמרם משבט לוי, וישב אליו בחופה וקידושין ושמחה גדולה את יוכבד אשתו, שאותה גירש לפני גזרת פרעה, והייתה בת מאה ושלושים שנים כשהחזירה אליו, ונעשה לה נס, וחזרה לימי עלומיה, כמו שהייתה בת צעירה, ולכן נקראת בת לוי".

רק כעת, מדברי יונתן בן עוזיאל, אנו מבינים שלאיש קוראים עמרם ולאישה יוכבד, ושהם התגרשו, ולאחר מכן החזירה עמרם אליו בטקס נישואין שני. אבל מה קרה לפני גירושיהם? האם נולדו להם ילדים? מה קרה עם יוכבד בתקופת גרושיה מעמרם? האם התחתנה עם אדם אחר? האם נולדו לה ילדים נוספים? עיון בדברי יונתן בן עוזיאל ומפרשי תורה קדמונים אחרים מעלה את הסיפור הבא:

עמרם ויוכבד התחתנו, נולדו להם שני ילדים, לא ברור מי נולד ראשון, אהרון או מרים, יש על כך חילוקי דעות שלא אכנס אליהם כאן, אולי במאמר אחר. בני ישראל היו במצרים 210 שנים כמניין דברי יעקב לבניו "רדו מצרימה". שעבוד בני ישראל במצרים החל כ-81 שנים לפני יציאת מצרים, שנה לפני שנולד משה. לפני זה לא היו משועבדים. כתוצאה מגזרת פרעה להשליך כל בן הילוד ליאור, סירב עמרם להוליד עוד ילדים שגזרת מוות תלויה עליהם, ולכן התגרש עמרם מאשתו יוכבד. זו הלכה אחר גירושיה והתחתנה עם אדם אחר, ילדה לו שני ילדים, ולאחר שמרים בתו הפצירה בו רבות, הלך עמרם והחזיר את יוכבד אליו לאישה, תוך שהוא מקדש אותה בקידושים חדשים. מתוך קידושים שניים אלו, ומחתונה שנייה זו נולד משה. (כל זה לפני מתן תורה כשלא חל איסור על כך).

עם מי התחתנה יוכבד לאחר גרושיה? את מי ילדה? מה קשור כל זאת לכור האטומי האירני? על כך במאמרי הבא.


ד"ר רמי שקלים, מומחה לקבלה ולנומרולוגיה, המרצה הפופולארי והמבוקש ביותר בארץ בתחומו, מחברם של 12 ספרים בנושאי קבלה ומחשבת ישראל, ועוד מאמרים רבים על הגות חז"ל, מגיש תוכניות ברדיו דרום בימי רביעי בין השעות 22.00-24.00 ועונה לשאלות מאזינים/ות בתחום של קבלה ונומרולוגיה. להזמנות ספרים והרצאות ניתן להתקשר לפלאפון: 0505-249215

מייל: shkalim.rami@Gmail.com


20 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פסח על פי הקבלה

חג הפסח הוא החג הראשון מבין שלושת הרגלים, והוא זמן גאולת עם ישראל משעבוד מצרים. יציאת מצרים הייתה מאורע כביר מאוד בתולדות עם ישראל, בו יצא העם מעבדות לחרות, מיגון לשמחה, מאפלה לאורה וחיזק לאורך כול הד

תיקון ליל שבועות

"חכמי הסוד תקנו סדר לימוד לכל ליל שבועות, שבו משולבים תורה שבכתב עם תורה שבעל פה ודברים מן הזהר, וגם סדר תרי"ג מצוות בקצרה. ותיקון זה הוא על פי מאמר הזהר המפליג מאד בשבח הנעור בלילה זה ומצפה לשעת קבלת

כיצד עבר ראש השנה מחודש ניסן לחודש תשרי

על פי התורה, חודש ניסן הוא החודש הראשון בשנה, ונקרא 'ראש חדשים': "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות יב,ב). לעומתו עומד חודש תשרי הנקרא 'ראש השנה'. ב

bottom of page